Kuinka lisäät verkkokauppasi myyntiä?

Seksikkyys herättää mielenkiinnon, mutta on väärä tapa lisätä myyntiä
Joskus yksikertaiset keinot ovat parhaita, mutta unohtuvat liian usein monilta suunnittelijoita.

Kohta yksi: käyttäydy kuin asiakas

Toimi sivustosi “haamuostajana” ja tee pieni testi:

  • Tukeeko sivustosi visuaalinen ilme kohderyhmäsi tottumuksia ja avittaako se ostopäätöstä?
  • Löytyykö sivustosi asiakkaittesi käyttämillä hakusanoilla ja päätyvätkö he sen jälkeen oikealle tuote- tai palvelusivulle?
  • Ohjaatko asiakkaita tuotteittesi esillepanon ja löydettävyyden kautta?
  • Oletko tuotteistanut palveluitasi?
  • Löytyvätkö verkkokauppasi helposti, sekä oletko ryhmittänyt kaikki yrityksesi tiedot yhdelle alueelle?
  • Kuinka asiakaspalvelusi toimii?
  • Kuinka helposti onnistuu tarjouspyynnön tekeminen?
  • Painotatko sivuston tärkeimpiä päätoimintoja?
  • Onko sivustolla toimiva hakukenttä?
  • Aloitatko linkkien nimet tärkeimmillä hakusanoilla?
  • Tukeeko grafiikka sivuston aiheita?

Kohta kaksi: poista rekisteröityminen

Monet verkkokaupan pitäjät eivät ymmärrä että asiakas haluaa vain ostaa sivuilta jotain, eikä kuluttaa aikaansa rekisteröitymiseen. Potentiaalista asiakasta ei kiinnosta tulevaisuuden edut ja monet pitävät rekisteröitymistä pakollisena tietojen luovuttamisena yrityksen markkinointikoneistolle, ja mikä pahinta, liian monesti ensiostaja lopettaa ostoksien tekemisen kun eteen ilmestyy rekisteröintilomake.
Rekisteröitymisen poistaminen on lisännyt monessa verkkokaupassa myyntiä jopa 40%.

Tutki ja analysoi verkkokauppasi asiakaskäyttäytymistä. Kuinka monella asiakkaalla on useita asiakastilejä? Kuinka moni asiakkaasi käyttää ”unohditko salasanasi” toimintoa? Kuinka moni jatkoi sen jälkeen asiointia? Usein tilastot ovat karuja.

Testaa – ja muuta käytäntöä – poista rekisteröityminen. Muutos voi tuntua pieneltä, mutta tulokset ovat usein olleet hämmästyttäviä, varsinkin kaupoissa joiden liikevaihto muodostuu pienikatteisten tuotteiden suuresta myynnistä.